Saturday, January 1, 2011

how i wish....


Bismillahirrahmanirrahim..

How i wish i didnt do it..how i wish iwas not there..how i wish i do not have to face this..
soalan2 yng pernah tumpang lalu dalam kepala kita..pasti semuaorg pernah rasa begitukan? kalau tak pernah, bermakna hidup dia mmng terrrbaiklah.. haha..high(increase) self esteem..mngkinkah tmasuk golongn mereka yng bipolar?? haaahah

hmm.. people always say let bygones b bygones..btul..tp yng bygones tu adalah perkara yang perlu kita perbetulkn dalam kita mngharungi khidupan yang terbentang luas d hadapan..seringkali kita mnyesal dan muhasabah tp hanya kadangkala kita memperbaiki diri kita..knape? krana kita adalah INSAN..yng mudah terlupa. maka prlunya diri pada tazkiyattun nafs..PENYUCIAN DIRI..dalam kita berusaha memperelokkan diri, atau dgn kate lain cube myucikan dri kita, tlah diletakkn fasa2 dalam tazkiyyatun nafs ini..

Yang pertama : Musyarathoh - meletakkan syarat pada diri sendiri. cthnya, kita ltakkan target kita atau peraturan pada diri sendiri untuk melakukan seswatu.

Yang ke 2: Muraqabah - iaitu pengawasan, di mana kita berhati2 dlm lakukn amalan harian dan ibadah kita, dan mengawasi langkah2 kita ntuk mncapai target yng telah ditetapkn tadi.

Yang ke3: Muhasabah - haa yang ni semua pon tahu kan..kita belek blik dri kita, selak satu persatu niat dan perbuatan kita..

Yang ke4: Mu'aqabah - menghukum diri. bencikah kita pada diri kita bile kita mnghukum diri? jawapnnya tidak! kerana kita sayagkn diri kita, kita mahu diri kita ditarbiah, maka hukumlah diri..tp ingat, berpada2lah..jgn lah dnda dgn bnda yng tak relevan pulak..asalkn perkara itu Allah tak larang dan tidak mnimbulkn bhaya pd diri kita, dan disertakn dgn niat yng baik, inshaAllah, Allah pasti nilai..

Yang ke5: Mujahadah - bersungguh2 lah dalam kita mlakukan seswatu..bersungguh2 lah dalam kita cube perbaiki diri..biarla ape kate org d sekeliling eg: alah, tunjuk baiklah tu@ ape kene minah/mamat ni...tetbe je mcm malaikat..@ alaa kejap je tu jd baik cetu..
hmmm ape2lah..mcm2 org boleh ckp..yng penting NIAT LILLAHI TA'ALA..

dan yang terakhir: Mu'athobah - Mencela diri..ish ape ni nk cela2 diri nih?? ak buknla jahat sgt smpai nk dicela2 nih.. yang sebenarnye, cela d cni bkn bermksud kita mnyumpah2 &*%^$# seranah diri kita...tapi, kita mmbnci klakuan kita, rasa hati kita yang tak selari dgn sikap yng positif yang Islam sendri anjurkan..kita rase hina pada perbuatan kita yng tak menuju kpd matlamat atau musyarathoh yng kita dah tetapkan td..

maka demikianlah setitik ilmu untuk kita menyucikan diri..renung2kan..dan selamat beramal!
Allahua'lam...

nota kecik: sbenanye br lpas mendapat mood how i wish i shudnt share it..rase nk wat kbaikn tp tetbe mndapat kritikan..yeah, at least giv sumthnig mmbina, but it turned out to b d other way round at first..nway, sedang mmbina smngat dan memulihkn perasaan negatif yng ada..hahah.May Allah helps me with it..ok2 jom perbaiki diri, jgn wat dah.

No comments:

Post a Comment